Hamburgo Elbės filharmonija – prabanga, prieinama visiems

Nuotr. Martin Schulz

Apie Elbės filharmoniją rašiau “Lietuvos ryto“ priedui “Rytai Vakarai“, savo pasakojimu dalijuosi ir su jumis.

Hamburgo dienraščiai tą dieną didikavo savo puslapius šiam įvykiui. Miesto radijos stotys ir televizijos laidos kalbėjo kelias savaites prieš didįjį vakarą tik apie tai – apie naujosios Hamburgo koncertų salės – Elbės filharmonijos atidarymą. O kai metropolitene 70-metė dama savo išmaniajame telefone stebėjo visiems girdint tiesioginę Elbės filharmonijos atidarymo koncerto transliaciją, net didžiausiam skeptikui įrodė – tai neeilinis įvykis Hamburgo istorijoje.

Iššūkiai ir skandalai

Dešimt metų laukė miestas šios dienos. Planuotas atidarymas užtruko septynerius metus. Per juos statybų suma iš 77 milijonų išaugo iki beveik 800 milijonų eurų. Kai paaiškėjo, kad suplanuotų pinigų neužteks, o tarp statybų firmos ir architetkų įsilplieskė ginčai, statybos buvo vienieriams metams net sustabdytos. Tuo metu naujai išrinktam Hamburgo merui Olavui Scholzui teko didžiulė atsakomybė – nuspręsti įpusėtų statybų ateitį. Sprendimas buvo priimtas: prie sumos pridėjo nulį, ir statybos įgavo pagreitį, net jei ir miestiečių pasipiktinimas išaugusiais skaičiais prilygo dažnai Hamburge siaučiantiems dideliems vėjams. Juk visa tai mokama iš mokesčių mokėtojų pinigų! Tačiau nurimsta gamtos stichijos, nurimo ir miestiečių pyktis. Sulig diena, kai buvo paskelbta konkreti Elbės filharmonijos atidarymo diena. Į istoriją bus visiems laikams įrašyta 2017 metų sausio 11-oji.

Šiandien, rodos, visi net pamiršo, kiek kainavo naujuoju Hamburgo simboliu tapęs įspūdingas ir iššūkių pareikalavęs

Elbės filharmonija atidarymo dieną / Nuotr. Ralph Larmann

statinys. Didžiausias iššūkis šiai dienai – kaip įsigyti bilietus. Iki rugpjūčio mėnesio spontaniškai į Elbės filharmoniją nusiprikti bilietų nepavyks. Bilietai net ir papildomiems vasaros koncertams, paskelbtiems vasario mėnesį, buvo iššluoti per pusvalandį. Tiesa, juodojoje rinkoje rasti jų neabejotinai pavyks. Tačiau tai tik parodo, susidomėjimas naująja Hamburgo koncertų sale, patenkančia į geriausiųjų pasaulio dešimtuką, tikrai didelis. Į koncertus patekti nori ne tik hamburgiečiai, bet ir muzikos mylėtojai iš kitų šalių. O to ir siekė Elbės filharmonijos iniciatoriai, archtitektai ir miesto politikai. Tik iki to teko visiems atlaikyti nežmonišką spaudimą. Architektūrinis šedevras privalėjo atitikti visų lūkesčius ir išaugusius kaštus.

Vietoje biurų koncertų salė

Ant senojo nebenaudojamo uosto sandėlio, menančio 19-ąjį amžių ir skalaujamo Elbės iš abiejų pusių, tradiciškai norėta vėl statyti biurus. Tačiau tam paprieštaravo kai kurie hamburgiečiai. Jų įsitikinimu, miestui, garsėjančiam kaip pirklių uostu, reikia daugiau kultūrinių vietų, prieinamų visiems miestiečiams. Hamburgietis Alexander Gérard sukūrė projekto modelį, tai patiko miesto politikams. Šie jį nusipirko ir patikėjo šveicarų architektams Piere de Meuron ir Jacques Herzog. O pastarieji į pagalbą pasikvietė Japonijos akustikos guru Yasuhisa Toyota. Jų bendrus didelius užmojus pavyko įgyvendinti. Tačiau šie buvo nuolat lydimi abejonių. Dažna statybų firma tikino, kad kai kurie jų norai tiesiog neįgyvendinami. Tačiau nieko nėra neįmanoma.

Nuotr. Iwan Baan

Į 110 metrų aukštį iškilusi Elbės filharmonija – tarsi stiklu padengtas laivas. Toje vietoje, kur susitinka senoji ir naujoji architektūra, – apžvalgos aikštelė, į kurią patekti gali kiekvienas. Pati kelionė iki jos prasideda 82 metrų ilgio, netradicinės vamzdžio formos eskalatoriumi – ilgiausiu Vakarų Europoje. Kiekviena naujosios Hamburgo koncertų salės dalis yra apgalvota ir dažnai palydima nuostabos šūksniais. Dėl įvairiausių priežasčių. Kaip ir bangų formos langai, iš viso kainavę 500 milijonų eurų. Jie – keturių sluoksnių, atlaikantys bet kokius vėjus, lietų, audras ir smūgius. Iš viso jų – kiek daugiau nei tūkstantis.

Pagrindinė pažiba – didžioji salė

Didžiosios salės siena / Nuotr. Johannes Arlt

Tačiau kone pats svarbiausias Elbės filharmonijos traukos objektas – pagrindinė salė su ypatinga akustika. Salę gaubia du sluoksniai: vidinis ir išorinis, tarp jų – oras, kad nebūtų praleidžiami garsai iš išorės į vidų, ir atvirkščiai. Salė lyg dėlionė kruopščiai išklijuota šviesiomis skirtingus reljefus turinčiomis plytelėmis. Jos pagamintos iš gipso ir senojo popieriaus mišinio. Visa tai tam, kad nei vienas muzikos garsas iki klausytojų nepasiklystų. Virš scenos dėl to kabo ir specialus garso reflektorius, neleidžiantis garsams pradingti lubose. Dėl Y. Toyotos reikalavimų tobulai akustikai teko pasistengti ir kėdžių gamintojams. Šios jokiu būdu negalėjo sugadinti skaidrių Elbės filharmonijoje skleidžiamų muzikos natų. Japonijos inžinieriaus reikalavimus atitiko tik italai.

Didžioji salė / Nuotr. Claudia Höhne

2100 žiūrovų talpinanti didžioji salė pastatyta vadinamuoju Weinbergo principu: scena salės viduryje, o aplink ją – sėdimos vietos. Nesvarbu, kurioje vietoje žiūrovas sėdi, visi vienodai girdi ir mato tai, kas vyksta scenoje. „Tuo įsitikinau pati. Koncertų teko klausytis ir  tolimiausiose vietose ir jais mėgavausi tarsi sėdėčiau prie pat muzikantų“,  „Lietuvos rytui“ tikino Elena Waetjen,  Elbės filharmonijos atstovė. Tačiau muzikantams ši akustika taip pat naujas iššūkis. Scenoje grojantys muzikai kuo puikiausiai girdi žiūrovus.

Nuotr. Claudia Höhne

Neįprasta didžiosios salės interjero detalė – vargonai. Ne virš žiūrovų galvų jie pritvirtinti, o šalia jų ir už jų nugarų. Kai kurias vargonų detales kiekvienas net paliesti gali, nebijant, kad kas subars ar nubaus. Čiupinėjamieji vamzdžiai padengti specialia medžiaga, kuri atspari žmogaus prakaitui. Tiesa, pagrindine Elbės filharmonijos vargoninke buvo pakviesta latvė Iveta Apkalna.

Prieinama kiekvienam

Naujoji Hamburgo koncertų salė neabejotinai dvelkia prabangia kokybe, o jos didingumo igonoruoti tiesiog neįmanoma. Galima galvoti, tai tik turtingiesiems. Vis dėlto miesto ir archtitektų pagrindinis užmanymas – ši vieta turi būti prieinama visiems. „Kainos kaip kino teatre“, tokį atsakymą pateikia Elbės filharmonijos atstovai. Jei pasiseks, už įėjimą į koncertą galima sumokėti ir 9 eurus. Kone kasdien po du koncertus organizuoja naujoji Hamburgo miesto puošmena: didžiojoje ir mažojoje salėje. Pastarojoje skamba kameriniai koncertai, ir ji talpina iki 550 žiūrovų. Kviestiniai svečiai ir muzikiniai filharmonijos šeimininkai – NDR Elbės filharmonijos orkestras, kuriame violenčele groja ir lietuvis Vytautas Sondeckis, kviečia klausytojus į koncertus.

Nuotr. Claudia Höhne

Dar vienas Elbės filharmonijos tikslas – būti patraukliems vaikams. Jei kiekvienam Hamburgo vaikui per mokyklinį laikotarpį teks nors kartą apsilankyti šioje koncertų salėje, tikslas bus pasiektas. Šeimos dienos, muzikinės dirbtuvės darželinukams ir mokiniams, muzikinė atostogų programa – kol kas į šias organizuojamas programas taip pat kelis mėnesius pavėlavusiems bus sunku patekti. Kaip ir suaugusiems į ekskursiją po Elbės filharmoniją. Jos nors ir organizuojamos penkis kartus per dieną, tačiau iki birželio mėnesio bilietų nebėra.

Šalia muzikos salės prabangūs butai ir viešbutis

Nuotr. Maxim Schultz

Didingame Elbės filharmonijos pastate – ne tik kultūrinės erdvės. Iš abiejų pusių muzikines sales supa gyvenamieji plotai. Vienoje pusėje penkiomis žvaigždutėmis puikuojasi viešbutis   „Westin“, kuriame 205 kambariai ir 39 apartamentai. Pastarieji, kainuojantys nuo 1400 eurų už naktį, taip pat nestovi tušti.  Rezervacijos stoka viešbutis skųstis negali. Kitoje pusėje vaizdas į Hamburgo uostą atsiveria iš 44 butų. O tie, kas prabanga nori pasimėgauti tik vienam vakarui, gali apsilankyti per tris aukštus įsikūrusiame restorane.

Nuo pat atidarymo Elbės filharmonijoje gyvenimas tiesiog pulsuoja. Smalsumas miestiečius ir miesto svečius kaip niekad traukte traukia į Hamburgo miesto dalį, kuriame dabar puikuojasi naujoji koncertų salė. Spontaniškai nusiteikusiems teks dar luktelėti, kol koncertų bilietus įsigyti bus galima paprasčiau. Tačiau gera žinia – Elbės filharmonija dar tikrai stovės dešimtmečius, o gal ir visus šimtmečius. O tiems, kas nori muzikos garsais mėgautis jau naujajame 2017-2018 sezone, turi būti budrūs balandžio mėnesį.

————–

“Lietuvos rytas“, priedas “Rytai Vakarai“, kovo 4 d.

Nuotr. iš http://www.elbphilharmonie.de

Komentarų: 1

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s