Sala vienai dienai

Pellwormo toliai

O gal net ir vienam kartui. Aš apie Šiaurės jūros salą – Pellworm, trečią pagal dydį Šiaurės fryzų salą. Apie ją rašoma: norisi į ją visada sugrįžti arba niekada. Ir man buvo bais įdomu, ką aš po dienos trukusios viešnagės sakysiu apie ją.

Jei ne mano krikšto mama, tai turbūt niekada šia sala nebūčiau pasidomėjusi. Atvykdama į svečius ji išreiškė norą – apvažiuoti salą tarsi aplink žemės rutulį. Tai turėjo būti vienos dienos kelionė ir geriau, jei tai būtų Šiaurės jūroje. Sylto, į kurį lengva tą pačią dieną nuvykti ir iš jo tą pačią dieną parvykti, apvažiuoti per dieną nepavyktų – per didelė. Helgolando bilietai pasirodė mums per brangūs (per vėlai pradėjome jų dairytis). Į kitas mano žinomas salas tik kartą per dieną plaukia laivai. O ir iki jų geriausia vykti automobiliu. Kai jo neturi, kėblu. Ir sužinau, kad į Pellworm salą dviejų valandų ritmu plaukia laivai. Iki jų važiuoja autobusai. O šie pajuda iš Husum miesto. Traukiniu iš Hamburgo iki jo – vos 1,5 valandos. Viskas aišku: vyksime į Pellwormą. Šis net beveik apvalus. Įveikti Žemės ritulį pasirengusios!

Gyventojai. Pellworm man pasirodė lyg kuklus, nedrąsus vaikas. Gamtos grožiais jis jūsų nepakerės. Gal todėl jis viena paskutiniųjų pradėjo turizmą (tai buvo apie 1900 metus). Kur dairysitės, visur žalia. Iš vienos pusės pylimai, saugantys salą nuo potvynių ir dėl ko turistų negali vilioti smėlėtais krantais, iš kitos – pievos avims, kurių trigubai daugiau nei gyventojų, ir karvėms, kurių beveik tiek pat, kiek gyventojų. Pellworme gyvena 1200 saliečių.

Ką pamatyti? Specialiai Pellworm skirto kelionių vadovo knygynuose neradau. Pasirodo, tokio net nėra. Ir išties, objektų sąrašas iš “būtina pamatyti” lygos labai trumpas. Jei nebijote dviračiu įveikti 27 kilometrų, apvažiuosite visą salą, o ir aplankysite svarbiausius statinius ir vietas. Dėl savo gamtos dar vadinama mažąja Airija, Pellworm iš tiesų buvusi žemyninė dalis. Tačiau čia pasidarbavo potyvniai. 15 amžiuje sala buvo dar kitos salos dalis, o po dviejų šimtų metų tapo Pellworm. Sala pati sau. Jei sienos galėtų kalbėti, tai visas detales apie tuos laikus papasakotų senoji bažnyčia iš 11 amžiaus ir apgriuvęs, bet didingas jos bokštas. Šis – Pellwormo simbolis.  Bažnyčioje stovi ir 400 metų senumo vargonai. Dėl galimybės pagroti jais atvyksta muzikantai iš viso pasaulio.

Iš tolo savo sparnais mojuoja malūnas. Šiandien jame viešbutis.

Kitoje salos pusėje išdidžiai švyti 37 metrų aukščio švyturys. Jį mėgsta turistai (iš jo gi visi salos krantai matyti) ir jaunavedžiai.

Gamtos mylėtojams. Jei būsite labai atidūs ir smalsūs, tai rasite rojų kampelį paukščiams. Vokiškai – Vogelkoje. Smalsumo mes turėjome su kaupu, tik štai, atidumas dar dairės kažkur kitur, kai važiavome Vogelkoje kryptimi. Pravažiavome. Tiesa, Pellwome, jis dar nelabai gerai pažymėtas. O gal ir specialiai. Tarp tankių medžių pasislėpęs vandens telkinys, vieta gausiam skirtingų paukščių ir gyvūnų būriui. Žmogus čia tik svečias ir privalomai tylus stebėtojas.

Pasivaikščioti vatų jūra (Wattenmeer)  Pellwormo sala taip pat kviečia. Atsitraukus jūrai, galima ir kitą salą Hallig Süderoog pasiekti, kurioje tik vienas namas ir du gyventojai. Tačiau tik su gidu.

Ramybė.  Štai jos daugiau ne karvių ir dar daugiau nei avių. Net per patį sezoną, kai visos 2 tūkst. svečių lovos užimtos, sako, kad ramybė čia vistiek karaliauja. Jos ragavome ir mes, kai dviračiu mynėme per salą.

O kai nukaitusiais žandais, sėdome prieš plaukiant namo valgyti žuvies vakarienės, klausiau savęs, ar grįžčiau į Pellwormą, juk viską mačiau. Sugrįžčiau. Jei būčiau rašytoja, čia rašyčiau knygas.

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )