Riugenas. Sala, kuria neįmanoma nesižavėti.

Riugeno salos vizitinė kortelė – kreidos olos

Kai ir birželio mėnesio skrydžiai į Lietuvą buvo atšaukti ir vis dar nebuvo aišku, ar galėsiu išskristi, supratau, kad kažką turiu daryti, kad užpildyčiau tą ilgesio tuštumą. Reikia prie Baltijos jūros ir kuo arčiau Lietuvos. Štai taip atsidūrėme Riugeno saloje. Ir, kaip mano brangi draugė Angelė sako, tai buvo žiauriai geras sprendimas.

Lyg skylėtas sūris
Jei ieškosite informacijos apie Riugeną, visada rasite paminėtas šias vietas: Binz, Göhren, Sellin, Sassnitz. Tikrai yra priežasčių, kodėl galima šiomis vietomis žavėtis. Jau vien jų krantų architektūra, taip vadinama Bäderarchtitektur, arba smėlėti paplūdimiai – jie tikrai akinantys. Bet jei norite išvengti tipiškos kurortiškos vietos su turistų mase, su margomis blizgiomis parduotuvėmis pėsčiųjų alėjose, dairykitės kitos vietos.

Mes atsidūrėme Glowe miestelyje. Galima sakyti, netyčia. Kai ieškojome nakvynės, nakvynių pasirinkimas nebuvo didelis. O norėjosi jūros pakrantės. Tiksliai nežinojome, kur būsime, bet gavosi geriau nei gerai.

Glowe paplūdimys vakare

Riugenas žemėlapyje man panašus į skylėtą, iš kraštų gerokai apkramtytą sūrį. Visą salą sudaro daug pussiasalių, kurias jungia nerijos. Iš išorinės pusės salos krantus skalauja Baltijos jūra, iš vidinės – marios. Čia jos vadinamos Bodden. Mūsų nakvynės vieta būtent buvo viename iš siaurų salos juostų (savo pavadinimą ji taip pat turi – Schaabe), kuri jungia du labiausiai lankomus pussiasalius – Wittow ir Jasmund. Sau pagalvojau: gal primins ši vieta man Kuršių Neriją. Ir vietomis tikrai taip buvo. Tačiau Riugenas turi tikrai ne tik lietuviškos pakrantės dvasios. Visa didelė spalvų, kvapų ir pojūčių paletė čia slypi.

Krantai
Riugeno krantai skirtingi. Vietomis jie – akmenuoti, vietomis – kojos sminga smėlyje. O kartais viskas vienoje vietoje. Kaip kad mūsų atveju: Glowe’je driekiasi ne tik ilgas, smėlėtas, pabaigos, rodos, neturintis krantas (beje, anot kelionių vadovo, vienas gražiausių). Tačiau jau už kampo, žiūrėk, jau laukia kitas krantas –  status, išklotas akmenimis, bet ne mažiau žavesnis. Toks ir yra visas Riugenas: vietomis pasitinka paplūdimio platybės, vietomis iki kranto reikia leistis nuo stataus skardžio.

Prisipažinsiu, nustebino mane pasitikęs jūros kvapas. Kaip taip gali nemaloniai kvepėti mano gimtoji Baltijos jūra? Tačiau,  pasirodo, kur jūros dumbliai, ten ir kvapas. O kaip paplūdimyje stovinti informacinė lentelė sako: bangų ošimas, žuvėdrų klyksmas ir dumblių kvapas – tai yra tai, be ko jūra neįmanoma. Vadinasi, pasisekė, jei to kvapo nėra. Tokių vietų Riugeno saloje tikrai irgi yra, kaip pavyzdžiui, visi minėti pagrindindiniai kurortai. O taip pat vietos, kurias mėgsta kaituotojai. Viena tokių – už  miestelio Juliusruh.

Taip, bangos, kaip Lietuvoje. Tačiau vanduo kur kas skaidresnis. Ir jei bent vieną akimirką pagalvosite esantys Lietuvoje, kad tai netiesa išduos paplūdimiuose stovintys Strandkorb arba kitaip tariant paplūdimio krėslai. Žinokit, koks geras išradimas!

Kalnai kalneliai
Riugeno salą nusprendėme pažinti dviračiais. Tačiau pirmai dienai būtų tikrai neprošal būtų buvęs dviračių kelių žemėlapis. Mes manėme, kad Google tikrai žinos. Jei ne jis, tai tikrai bus visur nuorodos. Deja. Mūsų kelionė į vieną gražiausių ir būtina pamatyti Riugene vietų – Jasmundo nacionalinį parką ir kalkinės jo uolos – prasidėjo su nuotykiais. Staiga sulig mūsų miestelio pabaiga pasibaigęs ir dviračių takas buvo pirmoji staigmena. Na ką, manėme, miname vistiek, net jei ir mašinos prošal lekia. Tačiau kita staigmena jau laukė mūsų netrukus: Riugenas – po perkūnais – yra labai kalvotas. Toks, kad ir kvapo netenki ir, rodos, daugiau minti nebegali, ir spetynių bėgių per mažai. O sustoti neįmanoma – mašinos lekia. Tik tada supratome, kodėl mūsų svečių namuose taip siūlė elektrinius dviračius. Visa laimė, po dviejų kilometrų mūsų kelias nusuko nuo pagrindinės gatvės.

Mindamos labai stačiais keliais, o tik labai retai – tiesiais, mūsų puškavimus vistiek keitė aikčiojimai. Kaip gera ir kokia meditacija akiai minti alėjomis, kurios, rodos, driekiasi kilometrais. Koks kalvotų laukų grožis – pievos ar javai, kuriuose įsipynusios aguonos ir rugiagėlės. Koks paširdžius kutenantis horinzontas – kai už pievų ir laukų matyti jūra. O koks džiaugsmas, ypač karštą vasaros dieną, per miškus besidriekiantys dviračių takai.

Tiesa, kai kitą dieną mynėme jau į kitą salos pusę – į Kap Arkona (apie šią vietą vėliau), mūsų laukė jau aiškiai matomas, tik vietomis kalvotas dviračių kelias. Labai jo ilga dalis driekiasi per spygliuočių mišką. Štai tada šaukiau: „Čia gi kaip Kuršių Nerijoje!“.

Atradimai ir nustebimai
Atradimai su nustebimais pynėsi jau ir kelyje į tas vietas, kurias kviečia aplankyti kiekvienas kelionių vadovas, ir pačiose jose.

Mano manymu, pamatyti tai, kas yra Riugeno vizitinė kortelė – būtina. Tai – kreidos olos (Kreidefelsen). Jos yra Nacionalinio parko dalis. Parką išvaikščioti galima ir pėsčiomis, ir dviračiu apvažiuoti. Net jei jis ir mažiausias Vokietijos Nacionalinis parkas, toli gražu, miškelis jis tikrai nėra. Riugeniečiai labai didžiuojasi tuo, kad čia ošia paprastieji bukai, kurių, pasirodo, pasaulyje ne tiek jau ir daug, todėl juos saugo UNESCO. Kreidinių olų spindintis baltumas – begaliniai žavus. Olomis pasidžiaugti galima nuo vandens (iš laivų) arba nuo viršaus, nuo specialių apžvalgos vietų. Įspūdinga, bet ir keista. Keista, nes į Baltijos jūrą nuo labai stataus kranto dar nebuvau žvelgusi.

Pakeliui į Nacionalinį Jasmund parką, užsukome į miestelį Lohme. Norėjome, tik nuspirkti vandens ir bent kiek atsipūsti nuo kalvotų Riugeno iššūkių. O gavosi taip, kad norėjosi jame likti kur kas ilgiau nei trumpai pertraukai. Vandens žydrumas, jaukus mažytis jachtų uostas ir  miestelyje tvyranti ramybė mus tiesiog pakerėjo. Priminė Graikijos mažas vietoves prie vandens. Žinojome, kad būtinai grįšime į šią vietą. Tą ir padarėme, grįžtant atgal.

Žavingas Lohme uostas

Dar viena vieta, kurią rekomenduoja kelionių vadovai – Kap Arkona. Ji yra šiauriausia salos dalis su 3 švyturiais. Turistų ten visa galybė. Ir, vis dėlto, supratau, kad ši vieta nėra mano sąraše „Būtina pamatyti Riugene“. Nebent dėl galimybės iš vieno iš švyturio viršaus pažvelgti į salą iš viršaus. To mes nepadarėme – pagailėjome laiko ilgoje eilėje. Vietoj to nusprendėme leistis po Riugenu, į išlikusį iš komunistinių laikų užsilikusį bunkerį, kuriame vyko Baltijos jūros krantų stebėjimai. Likome patenkintos.

Šaltalankių ir šeivamedžių žiedų kokteiliai

Ir vistiek minti į Kap Arkoną tikrai vertėjo. Dėl daugybės atradimų. Paminėsiu du. Dėl naujo atrasto kokteilio skonio – šaltalankių ir šeivameidžių žiedų spritz (čia kaip Aperol Spritz tik su kitais ingredientais). Šį gėrimą radome kažkur vidury laukų, prie medžių pavėsyje su vaizdu į Baltijos jūrą pasislėpusio namo. „Gerai gyventi neuždrausta“, pasakė tuomet mano mylima draugė. Aš tik pritariamai jai linksėjau.

Na, o kita, žadą atėmusi vieta – žvejų vietovė Witt. Į ją reikėjo gerokai stačiu šlaitu leistis. O tada beliko tik sakyti – vau! Arba tiesiog tylėti nuo grožio. Lyg koks mažytis muziejus, su vos keliolika vienas šalia kito stovinčių namų, nendriniais stogais. Tarsi būtų pasislėpęs nuo viso pasaulio, kažkur salos slėnyje, tiesiai ant jūros kranto. Vasarą pasislėpti čia neįmanoma – labai daug turistų. Todėl aš buvau tokia dėkinga lietui, kuris išbaidė visus prašalaičius. Mat kuriam laikui likome tik mes, laukiančios giedresnio momento danguje, ir vietiniai, kurių nebuvo matyti, nes slėpėsi savo namuose. Štai tuomet buvo galima pajusti tikrą Witt pulsavimą, lėtą ir ramų.

Sala Hiddensee
Yra dar viena vieta, kuri visada šalia Riugeno bus paminėta. Tai – sala Hiddensee. Gal kartais per daug užgožta savo kur kas didesnės sesers –  Riugeno – šešėlio. O gal ir gerai. Vietos visiems ten neužtektų. Nėra ji didelė. Bet su savo žavesiu. Tai – sala be automobilių. Tačiau į ją nuvyksiu kitą kartą. Bet gal visi taip sako?

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )